کم‌مصرف‎ترین خودروی جهان با صدی کمتر از ۱ لیتر

کارخانه‌های خودروسازی سالیان زیادی تلاش می‌کردند تا خودرویی بسازند که بتواند سقف موسوم به ۱۰۰ mpg را بشکند: خودرویی که قادر است ۱۰۰ مایل را تنها با یک گالن سوخت یا معادل متریک آن، ۱۰۰ کیلومتر را با کمتر از ۲.۵ لیتر بپیماید. رسیدن به چنین نقطه‌ای به معنای سه چیز است: کاهش وزن خودرو، بیشنه کردن آیرودینامیک و بهبود راندمان مصرف سوخت.

در سال ۱۹۹۹ / ۱۳۷۸، مهندسان فولکس واگن با ساخت مدل Lupo 3L به این نقطه نزدیک شدند؛ خودرویی ۳ سیلندر که مصرف سوخت آن تنها ۳ لیتر گازوئیل به ازای هر ۱۰۰ کیلومتر بود. اما مسئولان فولکس واگن که راضی نشده بودند، از مهندس برجسته صنعت خودروسازی، اولریچ هاکنبرگ که سابقه کار برای بنتلی و بوگاتی را در کارنامه خود داشت، تقاضا کردند تا سقف ۱۰۰ mpg را بشکند. اکنون هاکنبرگ و گروهش نه تنها موفق شده‌اند این سقف را بشکنند، بلکه نتیجه‌ای بسیار چشمگیرتر و خارق‌العاده به دست آورده‌اند: خودروی XL1 جدید توانسته است در آزمایش‌ها  رکورد ۲۶۱ mpg  معادل ۰.۹ لیتر به ازای ۱۰۰ کیلومتر را بر جای بگذارد.

گروه طراحی تقریبا تمام قسمت‌های خودرو را از صفر طراحی کرد. برای کاهش وزن و افزایش قدرت، آنها بعضی از بخش‌های فولادی مانند شاسی را با فیبر کربن جایگزین کردند. برای کاهش نیروی پسا، آیینه‌های بغل را حذف کردند و بدنه‌ای بسیار هموار و کم زاویه ای طراحی کردند. با داشتن خودرویی سبک‌تر و لغزنده‌تر، موتور گازوئیلی ۲ سیلندر ۸۳۰ سی‌سی خودرو در کنار موتور الکتریکی ۲۰ کیلواتی قادر است تنها با استفاده از یک دبه گازوئیل ۲۰ لیتری، خودرو را بیش از ۱۶۰۰ کیلومتر به پیش براند.
مسئولان VW قصد دارند تعداد محدودی از این خودرو را برای فروش در اروپا تولید کنند. به دلیل قوانین ایمنی آمریکا، واردات XL1 به این کشور اندکی دردسر دارد؛ اما هاکنبرگ معتقد است که بازدهی افسانه‌ای موتور XL1 راه ورود این خودرو را به بازار آمریکا در آینده نزدیک باز خواهد کرد.

فولکس واگن XL1

  • مصرف سوخت: ۰.۹ لیتر به ازای ۱۰۰ کیلومتر (۲۶۱ mpg)
  • وزن: ۷۸۷ کیلوگرم
  • توان موتور: ۴۷ اسب‌بخار موتور گازوئیلی، ۲۷ اسب‌بخار موتور الکتریکی
  • حداکثر سرعت: ۱۶۰ کیلومتر بر ساعت


نظر خود را بیان کنید