آشنایی با فناوری VTEC

در بین علاقه‌مندان دنیای خودرو، چند کد، نشان و واژه‌ی خاص وجود دارد که مقدس قلمداد می‌شوند. اگر در مجمع و بحث میان دوست‌داران دنیای اتومبیل کد VTEC را بر زبان آورید، با دو واکنش زیاد بیگانه غریبه روبه‌رو خواهید شد؛ بغض و شور در متساوی بی‌تفاوتی. درواقع با صحبت کردن از VTEC، می‌توان طرفداران خودروهای ژاپنی را یک جکه بزرگ، کاملاً مودت خویشاوندی کرد. در ادامه در مطلب اخبار تکنولوژی در مورد آشنایی با فناوری VTEC بیشتر می گوییم.

آشنایی با فناوری VTEC

اما این کد دقیقاً چه معنایی دارد و چرا طرفداران خودروهای هوندا به آن سربلندی می‌کنند؟ در این مقال قصد داریم به زبان ساده، فناوری VTEC هوندا را ایضاح دهیم؛ شاید با ارائه‌ی این مطلب، در گسترده‌تر کردن طرفداران پرحرارت و خشک اندیش خودروهای ژاپنی هم کمکی کرده باشیم.

VTEC چیست؟

کد VTEC ازسرواژه‌های Variable Valve Timing & Lift Electronic Control به‌معنی «زمان‌بندی خشمگین و کنترل الکترونیکی سوپاپ» تشکیل شده که ابتکار ایکو کاجیتانی، طراح ژاپنی هوندا است. VTEC هوندا با سیستم‌های زمان‌بندی متغیر سوپاپ (VVT) برندهای دیگر تفارق مشخصی دارد که باعث شهرت آن هم شده است. در این فناوری، کارایی پیشرانه‌های احتراقی چهارزمانه اغلب می‌شود. ظهور فناوری VTEC و خودروهای اسپرت متوطن ژاپنی چند دهه دیرینه را باید غارم ضوابط جدید تخصیص حجم پیشرانه باشیم.

Honda VTEC

محدودیت‌های جدید باعث شد تا خودروسازان ژاپنی به‌دنبال روش‌های جدید برای اضافه قدرت خودروها بدون تطور حجم پیشرانه باشند .مهندسان برندهای متنوع خودروساز ژاپن با چند روش، به این ضوابط پاسخ دادند؛ استفاده از توربوشارژر و سوپرشارژر که حاصل آن تولد مدل‌هایی چون تویوتا سوپرا، نیسان ۳۰۰ZX و GT-R شد، پیشرانه‌های روتری مزدا (Rotary) در RX-7 و RX-8 و فناوری VTEC هوندا، راهکار ژاپنی در متساوی قوانین سخت‌گیرانه بود.

آشنایی با فناوری VTEC

عملکرد VTEC چطور است؟

برخلاف فناوری VVT معمولی که در آن تنها زمان‌بندی سوپاپ‌ها تبدیل می‌کند، در VTEC از دو یا سه سطح کوتاه و بلند بادامک در میل سوپاپ (میل بادامک) و میل اسبک‌های بلند و کوتاه استعمال می‌شود. برای درک کامل فناوری VTEC باید با روش کار پیشرانه آشنا باشیم؛ به‌طور کلی پیشرانه‌ها به سه مورد نیاز دارند. هوا،‌ سوخت و تراکم این دو، باید در پیشرانه فراهم شود؛ در صورتی که پیشرانه بنزینی باشد، شمع هم به این کلکسیون تکثیر و کاهش می‌شود. VTEC در بخش هوای پیشرانه وارد عمل می‌شود.

در پیشرانه‌های چهارزمانه، چهار چرخه‌ی تنفس (پایین رفتن پیستون و ورود هوا سوخت به سیلندر)، تراکم (بالا آمدن پیستون و تکاثف شدن مرکب سوخت و هوا)، قدرت (جرقه‌زنی شمع، ترکیدن ناسره و سره هوا و سوخت، سپس قاعده اصل رفتن پیستون) و پاک سازی خالی سازی (بالا آمدن مجدد پیستون و خارج شدن گازهای انفجار) اعمال می‌شود. فناوری VTEC هوندا در چرخه‎های تنفس و تخلیه، مقیاس رواج یافتن هوا را بهینه‌سازی می‌کند. باز و بسته شدن سوپاپ‌های ورودیه و خروجی، به نقشه کشی میل سوپاپ رابطه دارد

باتوجه به کوتاهی و بالا بادامک و چرخش میل سوپاپ، می‌توان میزان باز و بسته شدن سوپاپ‌ها را تنظیم کرد. همان‌طور که مشخص است، در صورت باز شدن بیشتر سوپاپ، ورود و خروج گسترده‌تری اجرا می‌شود؛ به درستی باز شدن اکثر سوپاپ ورودی به‌معنی ورود اغلب سوخت و هوا و درنهایت وضع قدرت اکثر خواهد بود. برای وضوح عملکرد VTEC، پیشرانه‌ی هوندا سیویک تایپ R را مثال می‌زنیم.

آشنایی با فناوری VTEC

در VTEC هوندا سیویک تایپ R، دو میل سوپاپ؛ نمونه‌ی معمولی با یک سطح بادامک و نوع VTEC با دو سطح مرکزی بلند و جانبی کوتاه بادامک وجود دارد. در فناوری زمان‌بندی متغیر و کنترل سوپاپ الکترونیکی هوندا، می‌توان بین دو سطح بلند و کوتاه تحول حالت داد، تا سطح باز شدن سوپاپ‌ها کم و زیاد شود. شاید بپرسید، وقتی که سطح بلند تمام سوپاپ را باز می‌کند، چرا باید از سطح کوتاه و باز شدن کم سوپاپ‌ها استفاده کرد؟ باید توجه کرد که در حالت دور اتومبیل پایین، محتاج به قدرت بالا و باز شدن تمام سوپاپ نداریم؛ در دور پایه موتور، با فعال شدن سطح کوتاه بادامک میل سوپاپ و ایجاد محدودیت، سرعت ورود هوا اغلب می‌شود که حاصل آن کارایی بهتر پیشرانه خواهد بود.

اما در حالت دور بالاتر موتور، مفلس حداکثر قدرت و ورود کامل هوا و سوخت هستیم؛ بنابراین، فناوری VTEC در این تجهیزات سطح بلند بادامک را فعال می‌کند و تمام پتانسیل پیشرانه به‌همراه بغض راننده، غیب می‌شود. تبدل حالت بین سطح بلند و کوتاه توسط دو میل اسبک بلند جانبی و کوتاه مرکزی با توجه به فشار روغن و تنظیمات ECU انجام می‌شود. در حالت دور خودرو پایین، میل اسبک‌های بلند جانبی با بادامک‌های کوتاه تماس پیدا می‌کنند، اما در حالت دور خودرو بالا، میل اسبک کوتاه مرکزی با دو میل اسبک بلند مرکزی در یک ردیف قفل می‌شود و بادامک بلند به حرکت در می‌آید.



نظر خود را بیان کنید