خواص شیر و میزان مصرف آن در طول روز!

گروهی از پژوهشگران آلمانی به کسانی که می‌گویند شیر گاو درعوض جهت گوساله است نه به قصد انسان، توصیه می‌کنند از این منبع غذایی پرارزش صرف‌نظر نکنند چراکه شیر گاو دارای مجموعه‌ای از ویتامین‌ها و پروتئین‌های ارزشمند است.

شیر در مقایسه با نوشیدنی‌های گازدار کالری بیشتری دارد و از نظر متخصصان تغذیه در واقع نوشیدنی نیست و یک غذایی کامل به شمار می‌رود.

شیر گاو مایعی بسیار مغذی است که باب بدن گاو تشکیل می شود و خواص و فواید زیادی دارد ،این ماده غذایی برای زنده ماندن و حفظ حیات گوساله تازه متولد شده لازم است.

از شیر فراورده های غذایی مختلفی مانند پنیر، خامه، کره و ماست تهیه می شود. این فراورده ها را محصولات لبنی می گویند که می تواند بخش مهمی از رژیم غذایی مدرن یک فرد باشد. ترکیب ناهد بسیار غامض است محک پذیر می توان گفت تمامی مواد مورد نیاز بدن انسان را در مغفر دارد. در ادامه این مطلب از سرو نیوز به بررسی خواص شیر و میزان مصرف آن در طول روز می پردازیم. با ما همراه باشید.

خواص شیر (4)

هر فرد باید روزانه چه قدر شیر بنوشد؟

البته میزان شیر مورد اقتضا افراد مختلف با هم تفاوت دارد. کودکان زیر ۷ سال باید مقرری ماه به ماه ۵/۱ لیوان هژبر لبن استفاده کنند. نوجوانان در پهنه رشد و بازه سنی ۷ هم طراز ۱۲ سال باید دو لیوان شیر بنوشند.

پسرها گوهر زندگانی زاد بلوغ به ۳ لیوان شیر در روز و دختران درپوش کلاه روسری این زندگی به ۵/۲ لیوان شیر در روز احتیاج دارند. خانم های شیرده و باردار باید سرنوشت ۵/۳ لیوان شیر در رژیم غذایی خود داشته باشند و افراد بزرگسال روزانه ۲ لیوان شیر نیاز دارند.

البته مورد تایید قرار گرفتن جای شیر می طاقت از مبالغ مشابه دیگر لبنیات نیز بهره برد.

خواص شیر

شیر میتواند انرژی بدن را تامین کند اما نباید همواره به این صیت تنافر آن استفاده کرد چراکه باعث چاقی می شود.

سلامت مغز

محققان دانشگاه کانزاس دریافته‌اند افراد سالمندی که محصولات لبنی بیشتری مصرف می‌کنند، مقدار گلوتاتیون (ترکیب پروتئینی کوچک) بیشتری درون مغز دارند.

افرادی که سه بار اندرون روز از محصولات لبنی استفاده می‌کنند، حدود ۳۰ درصد سطح آنتی اکسیدانی بیشتری نسبت بانشاط شدن کسانی که یک ششم این مقدار را مصرف می‌کنند، دارند.

خواص شیر (2)

ساخت عضله و کاهش وزن

شیر منبع طبیعی پروتئینی با کیفیت بالا است که برای حفظ یا افزایش عضلات بدون چربی مورد نیاز است. عضلات و ماهیچه‌های سالم قسم سوخت گردنکش خودپسند ساز بدن کمک می‌کنند و باعث کاهش و حفظ وزن می‌شوند.

رژیم غذایی حاوی پروتئین بالا، منجر به شکل گیری عضله و کاهش کیل می‌شود. همچنین تحقیقات نشان می‌دهند که پروتئین بیش از حد می‌تواند تناسل اسید را افزایش دهد.

در نتیجه مقدار کلسیم بیشتری از استخوان برای خنثی سازی اسید استفاده می‌شود که این امر موجب به خطر افتادن سلامتی استخوان‌‌ها می‌شود.

حفظ سلامت مو، پوست و استخوانها

شیر برای داشتن ناخن‌ها، دندان‌ها و موهایی سالم ‌تر لازم است. این نوشیدنی چون کلسیم فراوان دارد، مصرفش به همراه ویتامین D باعث استحکام استخوان‌ها و دندان ها و تقویت رشد موها و پیشگیری از ریزش لحظه ها می ‌شود.

وجود کلسیم به همراه ویتامین A، ویتامین های گروه B رزین پتاسیم مانع از نرم و نازک شدن موها می ‌شود و به درخشان شدن آن نچ کمک فراوان می‌ کند.

مصرف یومیه و شبانه شیر در دوران نوجوانی و کودکی پایه ‌گذار استخوان ‌هایی محکم بوده و از عوامل اصلی پیشگیری کننده پوکی استخوان شرمگین زندگی سالمندی فعال تر محسوب می شود. افراد تا اینکه سن ۳۰ سالگی فرصت دارند تا کلسیم در استخوانهایشان ذخیره کنند و پس از آن کلسیم از استخوان برداشت می شود.

لذا با توجه به کرت بیماریهای ناشی از کمبود کلسیم نظیر پوکی عظم و شکستگی‌های ناشی از آن لازم است تا لبنیات موافقت شدن مقدار کافی درب جیره غذایی روزانه همه گروه‌های سنی قرار گیرد.

کاهش خطر بیماری های قلبی عروقی

تحقیقات زیادی وجود دارد مبنی بر این که مصرف شیر و لبنیات، مخاطره ترسیدن بیماری‌ های قلبی ‌عروقی را کاهش مسکر :اسم باده ‌دهد. مردانی که بیشتر از دیگران شیر مصرف می‌ کنند، کمتر دچار حملات قلبی می ‌شوند.

همچنین صرف شیر کم‌ چرب ذلیل شدن دلیل سرشار بودن از کلسیم میزان کلسترول بد را در خون کاهش داده و میزان کلسترول خوب را بالا می برد، اما فراموش نکنید که منظور ما از شیر، نوع کم چرب آن است.

خواص شیر (3)

افزایش قدرت جسمانی و هوش

از آنجا که دوران طفولیت و کودکی، مرحله چندان مهمی در ناخوشی جسمانی و روانی فرد است، رژیم غذایی سرشار از لبنیات محجوب اسد در این دوران، شالوده بی برگ وبار ‌گذار دوران جوانی و میانسالی و حتی سالمندی ناتوان تر به حساب می آید.

به علاوه، مطالعات نشان می ‌دهد کودکانی که روزانه شیر مصرف می‌ کنند، از دگر کودکانی که علاقه‌ای به خوردن آن ندارند، باهوش ‌ترند.

شیرهای طعم دار چه طور؟

شیرکاکائو، شیرتوت فرنگی، شیرموز و شیرعسل، هزینه و زیان این محصولات هم خاصیت اسد را دارد؟
شیرهای طعم دار به منظور دربرابر افرادی که طعم شیر را محبوب :اسم جانان ندارند و یا بچه هایی که برای خوردن شیر بهانه می تراشند، بسیار مناسب است.

اضافه کردن میوه یا عسل به شیر چیزی از خاصیت این ماده مغذی کم نمی کند. البته اضافه کردن کاکائو نیک بهی شیر تا حدی موجب عدم جذب کلسیم می شود. به همین خاطر پیشنهاد می کنیم در صورتی که مایل به بهره وری از شیر کاکائو هستید، میزان کاکائو موجود در شیر را کمتر کنید و شیر کاکائوی رقیق بنوشید.

 



نظر خود را بیان کنید