مشخصات تغذیه‌ای تخم کتان

تخم کتان؛ یک خوراکی جادویی برای سلامت بدن

دو نوع اصلی بذر کتان وجود دارد، بذر کتان طلایی و بذر کتان قهوه ای. مشخصات تغذیه‌ایشان خیلی شبیه هم است، و هر دوشان هم به اندازه‌ی هم حاوی اسیدهای چرب امگا-۳ هستند.

انجمن تغذیه‌ی آمریکا بر اهمیت این ماده‌ی غذایی مورد غفلت واقع شده تاکید دارد. این انجمن بیان کرده که بذر کتان نه تنها منبعی عالی برای ۲ اسید چرب مورد نیاز سلامت بدن است (یعنی اسید لینولئیک و اسید آلفا لینولنیک)، بلکه منبعی سرشار از فیبر و مواد مغذی و ویتامین‌ها نیز به شمار می‌رود.

بذر کتان کلسترول و سدیم بسیار کمی هم دارد.

ارزش غذایی تخم کتان در هر ۲۰ گرم (یا ۲ قاشق غذاخوری):

انرژی – ۵۴.۷ کیلوکالری (مقدار روزانه = ۳%) کربوهیدرات – ۳.۰گرم ( مقدار روزانه = ۱%)
قند – ۰.۲گرم فیبر غذایی – ۲.۸گرم ( مقدار روزانه = ۱۱%)
چربی – ۴.۳گرم ( مقدار روزانه = ۷%) چربی اشباع- ۰.۴گرم ( مقدار روزانه = ۲%)
چربی اشباع نشده – ۰.۸گرم چربی غیر اشباع- ۲.۹گرم
پروتئین – ۱.۹گرم ( مقدار روزانه = ۴%) تیامین (ویتامین B1) – ۰.۲میلیگرم ( مقدار روزانه = ۱۱%)
ریبوفلاوین ۰.۰میلیگرم نیاسین (ویتامین B3) – ۰.۳میلیگرم ( مقدار روزانه = ۲%)
اسید پانتوتنیک (B5) – ۰.۱میلیگرم ( مقدار روزانه = ۱%) ویتامین B6 – ۰.۰میلیگرم
فولات – ۸.۹میکروگرم ( مقدار روزانه = ۲%) ویتامین C – ۰.۱میلیگرم ( مقدار روزانه = ۰%)
کلسیم – ۲۶.۱میلیگرم ( مقدار روزانه = ۳%) آهن – ۰.۶میلیگرم ( مقدار روزانه = ۳%)
منیزیم – ۴۰.۲میلیگرم ( مقدار روزانه = ۱۰%) فسفر – ۶۵.۸میلیگرم ( مقدار روزانه = ۷%)
پتاسیم – ۸۳.۳میلیگرم ( مقدار روزانه = ۲%) زینک – ۰.۴میلیگرم ( مقدار روزانه = ۳%)

تخم کتان سرشار از این‌هاست:

لیگنان

لیگنان، یکی از کلاس‌های عمده‌ی فیتواستروژن هاست. ترکیباتی شیمیایی مشابه استروژن و دارای خواص آنتی اکسیدانی است، که می‌تواند با رادیکال‌های آزاد بدنتان مقابله کند. بذر کتان یکی از بهترین منابع لیگنان است (۰.۳ تا گرم در هر ۱۰۰ گرم).

در تحقیقی در ژورنال Critical Reviews، به این نتیجه رسیده‌اند که برنامه‌های غذایی حاوی لیگنان، می‌توانند برای سلامتی بسیار پر فایده باشند، مخصوصا اگر یک عمر به این برنامه غذایی چسبیده باشید.

فیبر

بذر کتان سرشار از فیبر محلول (قابل حل در آب) و فیبر غیر محلول (غیر قابل حل در آب) است. به گفته‌ی مایو کلینیک، فیبر محلول، در آب حل شده و ماده‌ی ژل مانندی می‌سازد که به کاهش کلسترول و قند خون کمک خواهد کرد.

در حالیکه فیبر غیر محلول، در سیستم گوارش شما حمل شده و باعث خواهد شد تا چیزها در دستگاه گوارش شما به سرعت حرکت کنند. بدین ترتیب گوارشتان روان خواهد بود.

اسیدهای چرب امگا-۳

این چربی، جزو چربی‌های خوب بوده و بسیار هم برای قلب مفید است. این اسیدهای ضروری برای بدن، قابل تولید برای بدن نیست و تنها از طریق مواد غذایی برای بدن تامین خواهد شد.

منبع: تخم کتان


نظر خود را بیان کنید